MENY

SOMMARBREV FRÅN REGIONLÄKTAREN

Sommarbrev från stadshusläktaren

Svenska kyrkan är i kris

SCB spår - Blekinge växer sakta

Hur hotad är Eringsbodaskolan

Lagen om valfrihet togs utan analys

Blekinges befolkning minskar

Den föränderliga äldreomsorgen

Den svåra rättvisan

Kommunerna efter Corona

Befolkningsutvecklingen i Ronnebys tidigare församlingar

TANKAR KRING RONNEBY KOMMUNS BOKSLUT
Partistödet är för högt
Coronatider: Extra näringsdryck och frukt till de äldre
CORONA ÖKAR OSÄKERHETEN
100 000 kronor mer i pension- stat och kommun tar allt
Politiskt arbete 2019
Ronneby vinnare i ny skatteutjämning 19-12-20
Varför läggs Träffpunkten i Ronneby ned? 19-06-16
VI VILL UTVECKLA LANDSBYGDEN -
MOTION till Ronneby kommunfulmäktige 18-09-01

Läxfri skola - En jämställdhetsfråga! 18-08-30

DAGS FÖR BOENDEGARANTI -

MOTION till Ronneby kommunfullmäktige 18-07-22

För en kommun i balans. - Insändare 18-05-21

ANGÅENDE ÄGANDE AV ÄLDREBOENDE M.M. -
MOTION till Ronneby Kommunfullmäktige 18-05-01


--------------------------------------------------------------------------------

SYDÖSTRAN 2020-07-02                                                      UPP

SOMMARBREV FRÅN REGIONLÄKTAREN

Alliansen i region Blekinge har 23 mandat, vänstersidan har 22. Sverigedemokraterna är vågmästare, med hela 12 mandat. Sd fick inga poster i form av vice ordförande etc. Att de skulle få något inflytande på politiken? Nej, alls inte.
Alliansen började med att höja skatten, dock fick man inte igenom hela den önskade höjningen. Om höjd skatt hade man inte talat högt om före valet.
Nu börjar också Sverigedemokraterna framföra önskemål. Nu vill man ha inflytande!
Undersök vilka effekter det blir om regionen sparar 400 miljoner kronor, föreslog Sd. Alliansen svalde betet.
400 miljoner kronor motsvarar en skattehöjning på något mer än en krona per beskattningsbar hundralapp. Alternativt är det att minska personalstyrkan med något mer än tio procent.
Många regioner, delvis även Blekinge, döljer årets usla resultat genom att operationer senareläggs. Det kommer att kosta mångfalden miljoner att komma ifatt.
Hur kan man då spara 400 miljoner kronor?
Bli effektivare. Dilemmat är att effektivitetsökningen redan är intecknad. Många inom vården väntar sig en rejäl löneökning.
Gör mindre. Regionen har exempelvis hand om en del kollektivtrafik. Det går att minska denna. Inom sjukvården kan man låta fler stå i kö för operationer. Då dör en del undan. Enklare åtgärder, läkarbesök, är det svårare att spara på. Där kan den enskilde boka besök hos privata läkare. Regionen får betala.
Låt annan göra jobbet. Regionen har redan har tillämpat metoden. Äldre patienter skrivs ut allt snabbare, kommunerna får betala hemtjänst och äldreboenden.
Kan man inte påverka kostnaderna tillräckligt, återstår intäkterna. Ty lagen säger att regionerna måste tillse att kostnaderna måste betalas. Två stora möjligheter finns:
Statsbidragen kan höjas. För den genomsnittlige invånaren har det dock ingen betydelse om skatten till regionen höjs, eller om den statliga skatten höjs. Dock har staten fler möjligheter till höjd skatt, exempelvis momsen, skatten på kapitalinkomster, etc.
Likväl framstår en höjning av skatten till regionen som det enda relevanta alternativet. Måhända ger staten regionerna, och kommunerna, en viss respit. Det är inte bra att i närtid höja skatterna. Då stiger arbetslösheten. Till sist måste dock allt betalas. Att undersöka sparalternativen kostar någon miljon kronor, till ingen nytta.
Den intressanta iakttagelsen är: Sverigedemokraterna har fått en synligt inflytande i Region Blekinge.

Sune Håkansson

--------------------------------------------------------------------------------

BENGTBLOGGEN 2020-06-28                                                UPP

Sommarbrev från stadshusläktaren

Snart har halva mandatperioden gått. Man bör se både bakåt och framåt. Det konstateras att dagstidningarna nära nog har tappat intresset för de kommunala frågorna. Dessa behandlas sparsamt i de allt tunnare tidningarna. Några av sammanträdena i kommunfullmäktige har inte refererats med en enda rad.
Hur har ”Svensson” skött sig, frågade jag en gång en ärrad partiveteran, angående en nyvald. ”Han har inte misskött sig…….Å den andra sidan har han inte sagt någonting”.
Så är det. Sitter man tyst, gör man inte bort sig. Det synes vara den strategin Sverigedemokraterna har valt. Knappast något sägs i kommunfullmäktige, förslagen i nämnderna är lätträknade.
Ty Sd har fördelen att rikssiffrorna ser hyfsade ut. I Sölvesborg har man ett Sd-kommunalråd. Utvecklingen där är ingalunda dålig. Man kan i andra kommuner inte ta Sölvesborg som ett avskräckande exempel. För den Alliansledda regionen går det illa, men Sd tillåts numera vara med och sätta dagordningen. Att utreda hur 400 miljoner kronor skall sparas är ett förslag från Sd.
För Ronneby går det inte bra. Befolkningstalet sjunker och SCB förutspår fortsatt kräftgång. Olika utvärderingar placerar Ronneby långt ner på listan. Nämnderna gör av med tiotals miljoner mer än vad som budgeterats. Det kommunala bostadsbolaget vägrar att följa kommunfullmäktiges direktiv. Centrum upplevs som alltmer öde.
I närtid öppnar Attendo sitt äldreboende på Kilen. Det är fler än Wildros (S), som störs av att kommunen drar ner antalet platser på Vidablick och hänvisar de äldre till Attendo. Generellt gäller att Wildros tillhör de mest kritiska i kommunfullmäktige. Han är avsevärt mer kritisk än sin gruppledare, som hittills valt att ligga relativt lågt. Men det kan ju vara en Coronaeffekt.
Förvisso kan mycket hända inför nästa val. Mitt grundtips är likväl att Sd och M bildar en styrande koalition. Det behövs inga större ommöbleringar för att man skall nå majoritet.
Mycket beror på hur de mindre partierna: Kd, L, Mp, Rp och V klarar sig. Det behövs inga större snedsteg för att några partier får lämna kommunfullmäktige. I en del fall är föryngringar att vänta. För Mp synes gälla regeln att politiker inte skall sitta för länge.

Sune Håkansson

--------------------------------------------------------------------------------

BLEKINGE POSTEN 2020-06-25                                              UPP

Svenska kyrkan är i kris

Det händer att jag kan återanvända rubriker, till vissa delar också en artikels innehåll. Rubriken ovan hade jag år 2012. Sedan dess har utvecklingen trendmässigt fortsatt. Andelen av landets befolkning sjunker med mer än 1,5 procentenheter varje år. Nu är 56 procent av svenskarna medlemmar i Svenska kyrkan. Fortsätter trenden tar det fem år, sedan är färre än hälften med.

I Blekinge är det bättre, andelen medlemmar är 66 procent. Minst andel på kommunnivå har Olofström med 61 procent, störst andel har Sölvesborg med 72 procent. På församlingsnivå är Jämjö högst med 82 procent.

Medlem i kyrkan blir man vid dopet, eller om man aktivt söker om medlemskap. Utträde sker vid döden eller genom egen ansökan. Kyrkans dubbla problem är dels de många utträdena, dels att så få döps.

Måhända är en förklaring till utträdena ekonomisk. För många är kyrkan den dyraste ”föreningen” man är med i. Det är inte mycket ”extra” man får för pengarna. Man får gå i kyrkan utan att vara medlem. Det är i huvudsak den kyrkliga begravningen, som man kan gå miste om.

Andelen döpta på riksnivå var förra året 40 procent, andelen konfirmerade 22 procent. Antalet par med kyrklig vigsel är nu nere i 14000.

I Blekinge var det under 2019 855 dop, 537 konfirmerade, 1284 begravningar och 244 vigslar.

På riksnivå var det sammanlagt 13 miljoner besök i kyrkan, en minskning med fem procent, den största minskningen någonsin.

Framtiden

Förvisso är det inte endast Svenska kyrkan, som har kris i verksamheten. En gång fanns det exempelvis en mängd missionshus här i Blekinge, många fler än antalet kyrkor. Idag kan missionshusen i aktiv verksamhet räknas på ena handens fingrar.

Vi har sett många nedlagda skolor. Vad hade hänt om kommunerna också hade hand om kyrkorna?

En högmässa torde kosta ca 7000 kronor. När kommunerna skall betala tillåter man sällan aktiviteter, så dyra med så få deltagare.

Det kan komma en ny väckelse över landet. Likväl torde även kyrkans ledning behöva ha en viss planering för framtiden. Hur gör man om antalet besökare halveras en gång till? Kanske finns planerna, men de har inte offentliggjorts.

Sune Håkansson

--------------------------------------------------------------------------------

BLEKINGE POSTEN 2020-06-11                                              UPP

SCB spår - Blekinge växer sakta

Karlskrona har en vision om att befolkningstalet skall öka till 100 000. Karlshamns vision är 50 000.

Kommunerna gör prognoser. De är ofta optimistiska. Möjligen ses en prognos från SCB som mer trolig. Därtill kommer att prognoser till viss del är självuppfyllande. Ett företag kan välja lokalisering till en kommun som förväntas växa.

SCB:s nya befolkningsprognos sträcker sig fram till år 2070. Man påpekar själva att ju längre fram i tiden, desto osäkrare blir prognosen. Man synes inte heller räkna med några större flyktingströmmar. Andra källor påpekar att klimatförändringarna medför att Sahara växer, mer än 100 miljoner människor tvingas flytta.

För Blekinges del beräknas befolkningstillväxten bli måttlig under de närmaste årtiondena. Ronneby beräknas få en befolkningsminskning, vilket till en marginell del även gäller Olofström.









Medan Karlskrona förväntas växa med kringsvid 200 personer per år, räknar SCB med att Kalmar växer med 800 och Växjö med 1000 personer.

På våra sydliga breddgrader är det knappast mer än Osby, som beräknas få en snabbare befolkningsminskning. Bromölla, Tingsryd och Torsås, alla beräknas de växa, om än sakta.

Ronnebys befolkningstal räddas likväl av en beräknad nettoinvandring på 100 personer årligen. OM SCB:s prognos slår in, torde följden bli en snabb befolkningsminskning norr E22. Bostadsbyggandet nu sker exempelvis mest inne i centralorten.

Förvisso kan kommunerna påverka utvecklingen genom egna åtgärder. Än viktigare är det att kunna påverka statliga åtgärder. Min bedömning är att Blekinges problem är att det saknas personer, som har inflytande på riksnivå. Vägar och järnvägar är viktiga.

Samtidigt gäller att det är dyrt för en kommun att bygga för ett befolkningstal, som inte uppnås. Tomma lägenheter är dyra, liksom tomma skolor, etc.

Sune Håkansson

--------------------------------------------------------------------------------

BLEKINGE POSTEN 2020-06-04                                              UPP

Hur hotad är Eringsbodaskolan

Eringbodaskolan är hotad, skrivs det i massmedia. Påståendet togs tillbaka efter någon dag. Likväl finns det anledning att analysera utvecklingen i Eringsboda tidigare församling.

Vid det senaste årsskiftet fanns det 639 invånare, något tiotal fler än bottennoteringen för några år sedan. Åldersfördelningen var:

0-9 år 48 st, 10-19 år 55 st, 20-29 år 52 st, 30-39 år 56 st, 40-49 år 76 st,

50-59 är 83 st, 60-69 år 103 st, 70-79 år 101 st, 80-89 år 47 st samt över 90 år 18 stycken.

Idag finns det 19 personer över 90 år. Det har aldrig funnits så många personer över 90 år. Medelåldern har aldrig varit högre. Det är den allt längre livslängden som slår igenom. Eringsboda är den del av kommunen, som har störst andel 80+, mer än tio procent. Genomsnittet i kommunen är under sju procent.

Trots att antalet äldre är så högt, så fylls inte trygghetsboendet Björkliden alltför enkelt. Inflyttning av ”utombys” behövs. En lägenhet står stundom ledig.

Mig veterligt är det två ”åldringar” från församlingen, som bor på Vård- och omsorgsboende, på Vidablick eller motsvarande. De äldre väljer att bo kvar i villan så länge som det bara går.

De äldres bostadsval påverkar även skolan. Det torde bli en del villor lediga inom några år, när de äldsta inte bor kvar. Vad händer då? Blir det fritidsboenden, pensionärsboenden eller för nyinflyttade barnfamiljer?

Inom det gamla upptagningsområdet för Eringsbodaskolan finns det i genomsnitt 5-6 barn per årsklass. Det får räcka, säger politikerna, liksom samhällsföreningen.

Lärarna brukar säga att det är för lite, om barnen skall få en bra utveckling. 6 barn i genomsnitt medför att det kan vara 2 i en klass, 10 i en annan. Det kan försvåra undervisningen. Det synes också vara svårt att rekrytera lärare till de mindre skolorna, det blir mycket ensamarbete. I slutändan blir det likväl föräldrarna, som bestämmer. Det har hänt förr att föräldrarna skjutsar barnen till en större skola, när man själva skall till jobbet.

Alternativet är förvisso att samhällsförening och föräldrar ”värvar” barnfamiljer till bygden. Måhända kan fler jobba hemifrån i framtiden, exempelvis. Då kan boende i skogsbygden bli intressantare.

Sune Håkansson

--------------------------------------------------------------------------------

SYDÖSTRAN 2020-06-04                                                        UPP

Lagen om valfrihet togs utan analys - Ronnebys äldreomsorg

Det är lätt att göra en budget på en önskad nivå. Det är svårare att följa den. Det var nog inte många, som trodde att Vård- och Omsorgsnämnden skulle kunna hålla sig inom ramarna, när budgeten antogs. Prognosen efter Tertial 1 är att budgeten överskrids med 18 miljoner kronor. Då finns inga Coronaeffekter med.

Förklaringen till överskridandet är, enligt min mening, till större delen att det inte finns någon möjlighet att uppfylla budgetens mål inom den anslagna ramen. LOV skall införas på himmen. Förvisso var det oklart när under året Attendo skulle öppna sitt boende på Kilen. Nu sker det strax efter midsommar. I sin budget avsatte nämnden inte en enda krona. I prognosen räknar man nu med att kommunen får betala 3 miljoner kronor, motsvarande på sin höjd 10 platser under ett halvår. Min bedömning är att det blir fler äldre, som söker sig till Kilen.

Dilemmat är att nämnden fortfarande räknar med att många äldre söker sig till Vård- och omsorgsboendena. Det är inte så. År 2009 fanns det 380 platser på himmen, nu finns det 297. 2009 fanns det 835 personer som fyllt 85 år, nu finns det kringsvid 990. I genomsnitt har efterfrågan sjunkit med fyra procent per år, om man mäter kvoten platser per antalet personer över 85 år. Nämnden låtsas om att denna attityd hos de äldre inte finns. Bättre bostäder, friskare äldre, etc medför att så många väljer ordinärt boende eller trygghetsboende. Köerna var därtill längre år 2009.

Idag är köerna minimala. I genomsnitt har 265 av de 275 tillgängliga platserna (utöver korttidsplatserna) använts. Nämnden menar att fem platser till borde ha kunnat utnyttjas. Problemet är att så få vill flytta dit, i synnerhet när Attendo öppnar.

Från tjänstemännen finns skrivelsen: Beslut om reducering av antalet platser har inte skett i tid, vilket kostar pengar. En tom plats kostar nästan lika mycket som en belagd plats. Först nu har man börjat utreda om delar av Vidablick kan användas till annan verksamhet.

Tjänstemännen påpekar att de små himmen, Backen och Ålycke, är dyrare i drift. Likväl finns det inte en enda krona avsatt i budgeten. Skrämmande.

Kommunstyrelsen styr antalet trygghetsboenden. Fler trygghetsboenden minskar behovet av Vård- och omsorgsboende. Å den andra sidan betalade Vård- och omsorgsnämnden för gemensamhetslokalerna i Kallinge under ett halvt år innan man behagade använda dem.

Nämnden betalar också hyra för hela Ålycke, trots att flera lägenheter är utdömda. Ronnebyhus skall göra en avstämning med nämnden vart tredje år, där kostnader och intäkter skall stämmas av. Ronnebyhus har aldrig gjort detta. Nämnden kan ha flera miljoner kronor att hämta.

Visst säger sig nämnden spara, exempelvis genom att ta bort dagverksamheten. I stället köper man ut personalen för 1,2 miljoner! Nu skall man spara genom att avveckla trygg inflytt, en verksamhet som man tidigare, med rätta, kunde skryta med.

Sammanfattningsvis: LOV på himmen är ett ”uppkast” från M, som infördes utan att någon kostnadsberäkning, ej heller någon analys gjordes. Nu kommer den första delen av räkningen.

Att Kommunstyrelsen inte ser till att Ronnebyhus redovisar kostnaderna och intäkterna för de byggnader, som ingår i blockhyresavtalet, visar tyvärr på ett genuint ointresse från kommunstyrelsen.

Socialdemokraterna föreslog, och fick igenom, att förvaltningen skulle ändra vissa skrivningar före det att tertialbokslutet sänds vidare. Det är ett intressant beslut, som inte motiveras.

Frågan blir likväl: Skall konsekvenserna av LOV-beslutet tas i form av många miljoner mer i anslag, eller i form av sämre vård till de äldre?

Sune Håkansson

-----------------------------------------------------------------------------------

BLEKINGE POSTEN 2020-05-28                                              UPP

Blekinges befolkning minskar

Befolkningstalet för Blekinge sjönk under det första kvartalet, enligt SCB. Minus 94, mot förra årets ökning på 153. Förklaringen är en minskad invandring. Förra året var flyttningsnettot 260, i år 96. Under båda åren har länet rejäla underskott i flyttningen från länet, i år ca 200 personer.

På kommunnivå är ändringarna:

 








Karlskronas minskning är anmärkningsvärd. De större städerna brukar klara sig. Växjö ökade 145, Kalmar ökade 129.

Bland grannkommunerna minskade Bromölla 4, Tingsryd minskade 38.

Efter sommaren blir det relativt många lägenheter inflyttningsklara i länet. Det möjliggör en befolkningsökning. Samtidigt har arbetslösheten skenat. Risken är stor för att det blir många personer långt från arbetsmarknaden som bor i länet.

Sune Håkansson

-----------------------------------------------------------------------------------

BLEKINGE POSTEN 2020-05-20                                              UPP

Den föränderliga äldreomsorgen

Förhållandena inom de flesta sektorer har förändrats under de senaste hundra åren. Äldreomsorgen är inget undantag.

I En bok om Blekinge, en minnesskrift i anledning av landshövding Sven Hagströmmers tid som landshövding 1924-1942, beskrev Tor Wolgast, en legendarisk riksdagsman för bondeförbundet) fattigvården i Blekinge. Ålderdomshemmen gick under den rubriken. Varje kommun hade då skyldighet att bereda anstaltsvård åt behövande. Det skulle finnas särskilda avdelningar för män och kvinnor. Därtill skulle man kunna ta hand om sinnessjuka och tuberkulösa. En ny lag innebar att barn inte fick bo här.

Hemmen skulle vara sådana, att vem som helst på gamla dagar skulle kunna tillbringa sin sista tid där och få behövlig vård. Detta, menade Wolgast, måste medföra betydande förändringar i fråga om hemmens beskaffenhet.

I allmänhet var strävan att endast en eller två pensionärer skulle bebo varje rum. Regeln var att varje pensionär skulle ha sju kvadratmeter golvyta. Man kan utan överdrift säga att det har blivit en mycket högre kvalitet, påpekade Wolgast. Vattenklosetter är allt mer vanliga.

Tidigare hade i regel en någorlunda arbetsför pensionär varit föreståndare, som biträden tjänstgjorde de intagna. Nu anställdes endast föreståndarinnor med särskilda kvalifikationer. Antalet biträden har ökat till ett biträde på tio pensionärer. (Idag är det ett biträde på två pensionärer).

Det största problemet var, menade Wolgast, att så många sinnessjuka fanns på ålderdomshemmen.

Ett särskilt problem nämns i en historik om hur Ålderdomshemmet i Eringsboda byggdes på 1920-talet. En särskild slagruteman tillkallades, för att vattentillgången skulle säkras.

Sven-Eric Algotsson skrev i Centerns Jubileumsskrift om tankarna kring äldreomsorg och sjukvård, hur dessa uttrycktes under 1970- och 1980-talen. Det talades om att den ena halvan av folket skulle vårda den andra halvan…

Så har det inte blivit. Ett bättre boende, bättre kost och tekniska hjälpmedel medför att det blir arbetskraft över även till annan produktion.

Hur det blir framöver är det förvisso svårt att sia om. Min tolkning är att de flesta vill bo i ett ”ordinärt” boende så länge som möjligt. Frågan är bara, vad är ”ordinärt”? Därtill blir frågan: Vem skall betala hjälpen? Vårdtagaren eller samhället?

Ser vi i facit gäller likväl: Under de senaste 50 åren, åtminstone, har antalet platser på himmen kunnat sänkas. Förklaringen är enkel. De äldre har inte sökt sig dit.

Sune Håkansson


--------------------------------------------------------------------------------

Sydöstran 2020-05-15                                                                               UPP

Den svåra rättvisan

Det ser inte alltför ljust ut för Ronneby kommun. Rekordhög arbetslöshet. Befolkningsminskning under det första kvartalet. En budget som inte håller.

Krisledningsnämnden, som har samma sammansättning som kommunstyrelsens arbetsutskott, har nu beslutat om reducerad hyra för en del hyresgäster, som man anser drabbas extra hårt av Corona. I lokalerna bedrivs exempelvis healing, yoga och hunddagis, men här finns också vandrarhem.

Beslutet omfattar enbart lokaler, som ägs direkt av kommunen. Häri ligger det ett rättviseproblem. Avser kommunledningen att göra likadant i de kommunala bolagen? Om man sänker hyran för vandrarhemmet, behöver man då sänka hyran för Brunnshotellet, som ägs via ABRI? ABRI är ett ekonomiskt svagt bolag, som då kan behöva tillskott från kommunen.

Om hyran sänks för ett hunddagis i kommunala lokaler, bör då kommunen ge bidrag så att hyran sänks för alla hunddagis i kommunen? Frågan är alls inte enkel att besvara.

Principiellt menar jag att risken är stor för att företag i kommunala lokaler överlever, medan företag i andra lokaler går överstyr. Det är alls inte säkert att de företag, som har bäst förutsättningar, överlever. Netto påverkas inte antalet överlevande företag.

För alla stöd finns risken att stöd hamnar hos företag, som skulle klarat sig ändå. En del företag klarar sig inte, trots stödet. Stödet kan innebära att bankens kreditförluster minskar.

Corona innebär att staten ger stöd till företag. Kommunen ger stöd till företag. Jag är rädd för att den samlade kontrollen inte finns. Det skulle vara bättre om staten tog hela ansvaret. I slutändan torde det bli en omstrukturering av samhället.

Beslutet om hyressänkning gäller för tiden april till juni. Jag tror att tanken finns om förlängning. Det är alltid svårt att avveckla ett stöd.

”Alla” vill ha stöd, för att det går dåligt. Samtidigt är det omöjligt att höja hyran för de företag, som går extra bra.

Sune Håkansson


--------------------------------------------------------------------------------

Blekinge Posten 2020-05-14                                                                    UPP

Kommunerna efter Corona

Hur länge Coronapandemin varar, vet vi inte. Likväl tror vi oss veta att de ekonomiska effekterna för kommunerna blir svåra. Troligen betalar staten större delen av årets kostnader. Det försvårar samtidigt statens möjligheter att hjälpa i framtiden.

Redan när budgeten togs för det här året påpekade politiker från alla partier att de närmaste åren blir svåra. Sparbeting har lagts ut på förvaltningarna. Nu skall det sparas ännu mer. Hur skall man då göra? Resonemanget här har viss inriktning mot Ronneby. Problematiken är dock likartad i alla kommuner.

Ett problem för kommunerna är att det kan förutspås att personalen inom vård och omsorg kommer att få en extra löneökning. På sitt sätt är det förunderligt att det efter så många år med socialdemokrater i ledande ställning överallt fortfarande är så uselt betalt i branschen.

I många branscher möter man högre löner med rationaliseringar. Bilar är idag förhållandevis billiga, jämfört med för 30 år sedan. Att rationalisera inom äldreomsorgen är svårare. Skall en pensionär bada, är det svårt att göra detta på halva tiden. Till en del är lösningen att ha sådana hjälpmedel att den äldre klarar sig själv. Inom demensvården är detta svårt.

Därtill kommer att de äldre har högre krav än tidigare. Då kunde det räcka med ett bad i månaden. Nu synes en gång i veckan vara normen, men ibland krävs mer. Hur skall det bli om 60 år? Dagens ungdom synes duscha två gånger om dagen.

En del av tillsynen kan skötas effektivare om man får använda kamera, för att se om den äldre behöver hjälp. Generellt gäller att bra bostäder medför ett lägre vårdbehov.

Det är dyrt att ha små boenden. Skall det sparas, måste de nya anläggningarna bli på kringsvid 54 platser, eller mer. Så bygger de privata, vinstsökande företagen. Tankar om mindre äldreboenden i Hallabro och Johannishus torde skrotas.

Skolan är nästa dyra kommunala åtagande. Under många år har effektiviteten sjunkit, i så måtto att det är mer personal. Förhoppningsvis har kvalitén blivit bättre.

Det går att minska antalet politiker. I Ronneby består Kommunstyrelsens arbetsutskott av åtta personer. Förr var det fem. Där kan en miljon kronor enkelt sparas.

Sannolikt bör kommunerna hålla igång byggsektorn. Det klarar man enklast genom att ”beta av” det eftersatta underhållet. Bygga nytt skall man göra om det är något, som man vet att man har råd att driva om några år. Därför torde planerna på ett nytt museum få läggas i byrålådan ännu en gång.

För staten är frågorna: Vilka kommunala projekt skall vi stödja för att hålla ekonomin igång? Skall vi se Corona som en engångshändelse, som förvisso torde ge stora omstruktureringar i samhället? Eller måste vi återigen spara i lådorna inför nästa ”anfall”?

På lokal nivå blir frågan: Kommer något parti att gå till val på en skattehöjning, så att vi kan få ett museum, bättre skola, bättre äldreomsorg…….

Sune Håkansson

-------------------------------------------------------------------------    

Blekinge Posten 2020-05-07                                                              UPP

Befolkningsutvecklingen i Ronnebys tidigare församlingar

Ibland är det intressant att följa den långsiktiga utvecklingen. Det blir likväl lite godtyckligt. Vilka år skall vara med?

2015 är intressant då det i många församlingar var bottennoteringar, före det att invandringen vände befolkningstalen.
















Riktigt stämmer inte siffrorna, statistiken är inte heltäckande. Likväl betonas skogsbygdens avfolkning under andra halvan av 1900-talet. Det är förunderligt att Bräkne-Hoby fortfarande har ett lägre befolkningstal än när seklet började. Att kommunen inte har satsat, varken i samhället eller genom att lösa VA-frågorna vid kusten, är möjliga förklaringar.

Listerby växer i den östra kommunhalvan. Folk synes vilja bo kustnära. Ronneby gamla församling omfattar både staden, Kallinge, Ronnebyhamn och Saxemara, plus en del ren landsbygd.

För framtiden är det intressant: Kommer kommunen att kunna hålla befolkningstalet? Mycket torde bero på vilka satsningar som Karlskrona och Karlshamn gör. Inom kommunen ligger de näraliggande större projekten i centralorten. Följden kan bli nya minskningar i skogs- och mellanbygden.

Återigen betonas att Ronneby kommun har haft stor invandring under de senaste åren. Utan denna hade befolkningstalet sjunkit.


Sune Håkansson

--------------------------------------------------------------------------------   

I Blekinge Posten 20-04-29 har Ronnebypartiets ordförande Sune Håkansson följande debattinsändare:              UPP
TANKAR KRING RONNEBY KOMMUNS BOKSLUT
Så här i Coronatider händer det inte mycket på det politiska området. Och det som händer, det händer i det tysta. Exempelvis behandlade i torsdags ett halverat kommunfullmäktige bokslutet för år 2019. Jag har inte sett en rad om detta i dagstidningarna. Någon analys har inte gjorts. Därför kommer här min tolkning.
Principiellt kan sägas att revisorerna i år hade tuffare påpekanden än vad man brukar ha. Mest gällde detta för de kommunala bolagen, samt kommunens styrning av dessa.
I huvudsak sker ägarens styrning genom att fullmäktige ger direktiv till bolagen. Nu påpekar den auktoriserade revisorn att det har hänt att kommundirektören gett direktiv till berörd VD. Dessa direktiv synes inte vara protokollförda, någonstans. Kommunalrådet menade att det rörde sig om småfrågor, exempelvis om hur mycket julbord får kosta. Det rimliga är ju att allt protokollförs.
Ett bokslut skall beskriva dels det ekonomiska utfallet, dels vad man gjort, alternativt inte gjort. Har en nämnd eller bolag gjort av med mer pengar än vad budgeterats kan det bero antingen på att man varit ineffektivare än vad kommunfullmäktige räknat med eller att man har haft fler elever än vad man räknat med. Min tolkning är att det i huvudsak rörde sig om en glädjebudget från Alliansens sida, som medförde att Utbildningsnämnden gjorde av med många miljoner kronor ”extra” på grundskolan. Uppdraget var omöjligt.
På gymnasiesidan blev det någon miljon över. I sig var detta allvarligare, ty nämnden redovisar ett rejält tapp på elever. Fler ronnebyungdomar synes strunta i att skaffa sig utbildning, vilket är illavarslande för framtiden.
Likaså är det konstigt att nämnden, när man budgeterade en mjölkningsrobot, angav priset två miljoner kronor. Resultatet blev över tre. Utan någon kommentar.
Bland bolagen kan tolkningen göras att Ronnebyhus fullständigt struntar i fullmäktiges direktiv

om att öka antalet lägenheter i småorterna med 40. Resultatet torde bli minus 5. Förklaringen är i sig enkel. Det finns inga byggklara tomter. Det visste kommunledningen, men gav likväl uppdraget. Revisorn påpekar också omöjligheten att bygga i småorterna på ett för Ronnebyhus lönsamt sätt. Om Ronnebyhus bygger för 20 miljoner kronor i Hallabro, är marknadsvärdet för investeringen högst 9 miljoner kronor. Hur skall förlusten täckas? Det borde kommunfullmäktige besluta om.
Till stora delar framstår dock Ronnebyhus som ett välskött och rikt företag. Fastigheterna, i bokslutet värderade till kringsvid 600 miljoner, har ett saluvärde på 1200 miljoner kronor, menar värderare.
minussidan kommer dock att Ronnebyhus inte har givit sig tid till att redovisa för Äldrenämnden hur blockhyresavtalen för äldreboendena fallit ut. Jag menar att äldrenämnden borde ha några miljoner att hämta. Däremot fick Äldrenämnden betala över en miljon för de förberedelser”, som Ronnebyhus gjort för att bygga om Ålycke. Orimligt menar jag, ty förklaringen till att bygget stoppades var att Ronnebyhus höjde de uppskattade ombyggnadskostnaderna med cirka 15 miljoner. Om Ronnebyhus från början talat om vad en ombyggnation skulle kosta, hade troligen kommunledningen redan då stoppat projektet.
Dilemmat för Äldrenämnden, eller Vård- och Omsorgsnämnden som den heter numera,

är att den har ett rejält sparbeting från kommunfullmäktige. En viktig förklaring till de höga kostnaderna kommunen har, jämfört med andra kommuner, är att himmen är för små. Nämnden vill likväl ha kvar dessa, och avveckla delar av Vidablick.
ABRI redovisade en vinst på fyra miljoner kronor. Innebörden är att man tål en räntehöjning på kringsvid en procent. Bolaget redovisar samtidigt att en hel del långtidskontrakt på uthyrning försvunnit. Samtidigt hemlighåller bolaget kontraktet om uthyrningen av Brunnsanläggningen. Det finns all anledning att hissa varningsflagg. Det här kan gå illa.
Sorgebarnet torde likväl vara Miljöteknik. Fortfarande gäller att de nya taxorna för Vatten och Avlopp inte är framme hos kommunfullmäktige. Förlusten inom området motsvarar en taxehöjning på ca 10 procent.
Fjärrvärmen går dåligt, med uppenbara förluster. Bränslet är för dyrt, menar ledningen. Mest är det bränsleflis som används. När jag möter leverantörerna, skogsägarna, låter det tvärtom. Vi kan inte fortsätta med så låga priser….
Själv tror jag att en viktig förklaring till fjärrvärmens usla resultat är ett betungande kontrakt om leveranser till flygplatsen. Hemligt, påpekar Miljöteknik.
Det allvarligaste är dock ett EU-projekt. Miljöteknik bildade ett dotterbolag med 50000 kronor i aktiekapital. Tolkningen var då att nu satsar vi 50 tusenlappar. Under de två senaste åren har Miljöteknik tvingats tillskjuta mer än 14 miljoner kronor i aktieägartillskott. Detta har skett utan någon noggrannare redovisning till kommunfullmäktige. Endast en styrelseledamot synes ha reagerat. Två år på rad har projektledningen reagerat sent på året, ungefär den förste december. Fram till dess har det enligt prognoserna, sett hyfsat ut.
I fallet med bredband var det tvärtom. Den prognos, som presenterades i kommunfullmäktige den sista dagen i oktober, visade på ett minusresultat på kringsvid 14 miljoner kronor. Det blev ett lika stort plusresultat. Min tolkning är: Det är allvarligt med så usla prognoser.
I Coronatider finns det en del annat att göra. Bokslutet gjordes likväl till vissa delar före denna. Jag menar att många analyser saknas,
Sune Håkansson

--------------------------------------------------------------------------------   

Blekinge Posten 20-04-16 (även insänd till Blekinge Läns Tidning och Sydöstran)                                    UPP

Partistödet är för högt
Vi inom Ronnebypartiet anser att det ekonomiska partistödet är alldeles för högt, vilket vi inom Rp påpekat många gånger under de gångna åren. Vi har då på olika sätt gett ekonomiskt stöd till olika grupper. Då vår ekonomi för närvarande är mycket god beslutade Rp vid årsmötet 2020-03-08 att sponsra nio föreningars ungdomsverksamheter med 6 000 kronor var, samt 1 000 kronor till Ronneby Orienteringsklubb som ersättning för det gruppmöte vi höll på Karlsnäsgården tidigare i år, sammanlagt 55 000 kronor. Det gäller föreningar som har ungdomsverksamheter över hela kommunen, dvs. inte enbart idrottsföreningar även om de är flest. Någon förening vill inte ta inte emot sponsring från oss och vi kan förstå att de inte vill ha kopplingar till politiska partier. Men de som accepterat kommer att få pengarna, men på grund av Coronaskäl har vi inte hunnit administrera ut några pengarna ännu. Vi kommer att betala ut pengarna så snart vi kan.

Sett i relation till antalet mandat i kommunfullmäktige är vår satsning betydligt större än vad allianspartiernas ger. De verkar i första hand gynna sina egna medlemmar. Enligt uppgift ger allianspartiernas sammanlagt 13 000 kronor till de sina i form av presentkort som lottas ut. M och C har köpt in 50 presentkort var och L och KD 15 presentkort var, till medlemsbutiker i Ronneby Handel, dvs. Ronneby centrum. Medlemsantalet i respektive parti torde ligga i relation till inköpta presentkort. Troligtvis fler för M och C och kanske något färre för L och KD. Liknande uppgifter om SD saknas-
Om alliansens presentkort används inom kommunen, kan det bli så att det köpts in varor producerade i andra kommuner.
Likadant är det hur Rp´s sponsringspengar används. Föreningarna gör av med pengarna, oftast inom kommunen, men i nästa led kan pengarna även hamna i grannkommunerna eller i utlandet.

Ronnebypartiet låter pengarna fördelas över hela kommunen oavsett om våra medlemmar är aktiva i en viss förening eller inte. Det viktiga är att pengarna öronmärks för ungdomsverksamheter och kan på så sätt underlätta vid exempelvis resor. till annan ort.

Peter Lindström, kassör
Ronnebypartiet

--------------------------------------------------------------------------------   

Coronatider: Extra näringsdryck och frukt till de äldre                                              UPP

Vi inom Ronnebypartiet föreslår att de som är på äldreboende eller får hem mat genom kommunens försorg även får näringsdryck och någon frukt. Det bidrar till att deras immunförsvar stärks och vätskeintaget ökar. Det ska vara som ett komplement, alltså inte i stället för annan mat. Det blir också att tiden mellan målen inte blir för lång.

Förslaget är insänt till Christoffer Svensson kommunsekreterare, Kanslienheten, Kommunledningsförvaltningen på Stadshuset i Ronneby kommun

2020-04-08

Rolf Loberg

Ronnebypartiet

--------------------------------------------------------------------------------  

Aktuellt april 2020                                                                                         

CORONA ÖKAR OSÄKERHETEN                                                             UPP

Mätt i antalet direkt drabbade har Coronapandemin varit skonsam mot Ronneby kommun, åtminstone än så länge. På andra sätt har naturligtvis kommuninvånarna påverkats. Exempelvis har de gamle på himmet inte fått några besök.

På den politiska fronten synes det råda fred. Delvis kan det bero på att en del frågor skjuts på framtiden. Det behövs, exempelvis, nya taxor inom VoA-området. En viss fördröjning gör inte så mycket.

När detta skrivs vet vi inte heller när det blir ”normalt” igen. Kan Brunnsbadet öppnas? Blir det någon Tosia?

Det vi vet är att sjukskrivningarna har varit några procentenheter högre än normalt. Effekterna blir att de friska får fler övertidstimmar. Det blir fler vikarier. En del arbetsuppgifter blir inte utförda.

När vi återgår till det ”normala” torde en del av övertiden tas ut i ledighet. Följden blir då att fler vikarier behövs. Ibland är de svåra att få tag i. Inom exempelvis äldreomsorgen brukar det redan under normalår vara svårt att fylla semestervikariat, etc. Lösningen torde bli att ta in mer folk utan formell utbildning. Städning, bäddning, etc. bör kunna klaras ändå. Fördelen med utbildad personal är att dessa märker ”när något är fel”. Effekten nu blir att de äldre får möta fler personer. Målet är vanligen att minimera antalet.

Ronneby tillhör de kommuner, som har korta köer till Vård- och omsorgsboendena. I mitten av mars var det endast en handfull, som väntade på erbjudande om lägenhet.

Just nu råder fullständig osäkerhet nära nog överallt. Det fanns en prognos från 2016. Ronnebyhus räknade med att nu ha byggt om Lindebo, Ålycke och Ågårdsbo. Nu vet man inte hur man skall göra. Varken Äldrenämnd eller Äldreförvaltning ger besked. Kanske sägs blockhyresavtalen upp.

En förklaring är att Attendo snart öppnar sitt boende på Kilen. Vad gör våra äldre, de som är på väg att flytta in på himmet? Väljer de Attendo eller kommunens boenden? Ingen vet.

Attendo behöver personal. Den måste värvas från kommunen, till stora delar. Kommunen kan behöva minska antalet platser för att man inte har personal. Å den andra sidan: Om 50 äldre väljer Attendo behövs 50 platser färre på kommunens boenden.

På kort sikt, i år, synes staten ha lovat att kompensera kommunerna för de kostnader, och de minskade skatteintäkter, som Corona ger. Någonstans, någon gång, måste likväl allt betalas. Redan för 2021 och 2022 måste politikerna tala om: Hur gör vi nu? För Ronneby torde det röra sig om minst 50 miljoner kronor per år, som behöver sparas, även om det går att låna en del, under något år. Förvisso kommer det att kännas.

Corona visar att oväntade saker kan hända. Det kan hända igen. Reserver behövs inför en osäker framtid. Tänkta satsningar torde senareläggas.

Politikerna skall presentera sparpaket, samtidigt som valet 2022 finns i sikte.”


Sune Håkansson

--------------------------------------------------------------------------------   

BLEKINGE POSTEN 20-01-21                                                                                                                    UPP   

”100 000 kronor mer i pension- stat och kommun tar allt”
”Det ska visa sig i plånboken att man har jobbat. Påståendet kommer från något fackförbund. I dag är det inte alltid så. Om man bor på ett Vård- och omsorgsboende i Karlskrona är det samma utfall för en fattigpensionär, som bara har garantipension, som för den som har 100.000 kronor därtill.” ...
”I Ronneby kommun är man rejält gentilare. Snuspengarna är ca 10.000 kronor mer varje år. Av pensionsökningen får pensionären behålla åtminstone en krona.”
Sune Håkansson, Ronnebypartiet

-------------------------------------------------------------------------------- 

--------------------------------------------------------------------------------


Politiskt arbete 2019                                                       UPP
Styrelsen har bestått av:

Sune Håkansson, ordförande

Stefan Jönsson, vice ordförande

Bert-Anders Svensson, sekreterare

Anna Carlbrant, kassör

Monia Svensson, ledamot

Birgitta Larsson, ledamot

Ola Svensson, ledamot

Peter Lindström, ersättare


Antalet betalande medlemmar har under 2019 varit 14.


Medlemsmöten har hållits inför sammanträdena i kommunfullmäktige.


Vad gäller ekonomi hänvisas till separat redovisning.

Den utgående behållningen är 113 929,84 kronor.


Under året har Peter Lindström och Sune Håkansson gjort insändare och blogginlägg.


Kommunfullmäktige

Sune Håkansson är ordinarie ledamot i kommunfullmäktige.

Ersättare är Rolf Loberg och Birgitta Larsson.

Under året har lämnats en motion om ett museum i kommunen.

Frågor har ställts, om bland annat invandringens kostnader för kommunen.


Tack


Styrelsen tackar för det gånga verksamhetsåret.


Ronneby 2020-03-08


--------------------------------------------------------------------------------   

--------------------------------------------------------------------------------


Ronnebypartiets ordförande Sune Håkansson                                                                UPP

Ronneby vinnare i ny skatteutjämning 19-12-20
Det är inte så ofta, som jag finner anledning till att berömma regeringen. När det gäller förändringen i skatteutjämningen mellan kommunerna menar jag dock att regeringen åtminstone har kommit en god bit på rätt väg.
BLT 19-12-20

-------------------------------------------------------------------------------- 


Blekinge Posten och Sydöstran 19-06-16                                                                        UPP


Varför läggs Träffpunkten i Ronneby ned?
Pensionärer från hela kommunen har samlats där i snart 20 år. Utan förvarning säger kommunen upp avtalet om driften av Träffpunkten. Detta är verkligen ett bevis på hur politiker kör över kommunens äldre innevånare.
Träffpunkten på Vidablick samlar omkring 35 pensionärer varje dag. Man bakar, pysslar, spelar sällskapsspel och bingo. Det är skamligt av politikerna att fatta sådana beslut. Pensionärer riskerar att bli mer sittande på sina rum och i sina hem.
Politikerna i äldrenämden borde tänka om. Träffpunkten har en stor betydelse där pensionärer kan umgås under trygga förhållande.
Terapin har för många har lett till individuell utveckling. Det bidrar också till en bättre kvalitet av tillvaron på ålderns höst och troligt vis också till att många inte behöver ta onödiga ångestdämpande mediciner.
Anders Lund (M), ordförande i äldrenämnden, hänvisar till ett beslut i nämnden som fattades redan i februari. Varför meddelades detta inte då till dem som driver verksamheten. Det handlar i botten om besparingar då internbudgeten klubbades. Ställningstagandet bottnar i skillnader mellan olika kommunala dagcentraler och trygghetsboenden. Det har initierat en utredning som ska komma fram till hur man ska erbjuda en bättre och mera jämlik verksamhet över hela kommunen, säger han Anders Lund.
Det ska bli intressant att se vad denna utredning kommer fram till som som skulle vara mer jämlikt för kommunens pensionärer.
Är det mer jämlikt att om inte alla kan få ska ingen ha? Bedömningen tycks vara att kommunen skulle kunna erbjuda likvärdigt utbud till en lägre kostnad. Monica Jönsson och Madeleine Willman som är verksamhetsansvariga på Träffpunkten har fram till månadsskiftet juni/juli på sig att skriva under det uppsagda avtalet. Äldreförvaltningens chef Catherine Persson gav dem beskedet 11 juni.
Även om kommunen måste spara kan tyckas att en verksamhet, som aldrig fått några klagomål, och som kostar 713 000 kronor per år inte kommer att innebära några besparingar i förlängningen. De sociala vinster som idag finns i och med verksamheten kommer säkerligen att kosta mer i ökad isolering och medicinering.
Förutom fem dagar i veckan på Träffpunkten Vidablick bedrivs verksamhet två eftermiddagar i veckan på Olsgården i Kallinge, som också berörs nu när avtalet sägs upp.
Varför kan inte Träffpunkten få vara kvar tills dess att utredningen kommit fram bättre och mera jämlika verksamheter över hela kommunen?
31 december 2019 är sista dagen för Träffpunkten.


Peter Lindström
Ronnebypartiet

-------------------------------------------------------------------------------- 


MOTION till Ronneby kommunfulmäktige 18-09-01                                                                                      UPP


VI VILL UTVECKLA LANDSBYGDEN
Inför närdemokrati i Ronneby kommun.

Tidningen Land beskriver i nr 5 2018 ett försök i Nässjö kommun. "Lokal demokrati skapar gemenskap i Nässjös småsamhällen."

Officiellt heter det hela "Medborgarbudget". Åtta samhällen i Nässjö tilldelas en halv miljon kronor vardera för sin utveckling. Förarbetet görs ute i de olika orterna. Alla medborgare får vara med i besluten.

Ronnebypartiet menar att arbetssättet är värt att pröva även i Ronneby kommun. Även i fortsättningen bör medel ges till mer övergripande projekt, av typen "Bygd i Samverkan".

Ronnebypartiet menar att kommunens arbetsmarknad har utvecklats sämre än vad kommunledningen brukar ange. Under perioden 2013-2016 steg antalet arbetstillfällen i Blekinge med fyra procent. I vår kommun var ökningen futtiga en procent, i Olofström elva procent.

Många av de nystartade företag, som kommunen redovisar, har ingen eller marginell verksamhet, alternativt är det gammal verksamhet under nytt namn.

En förklaring till den dåliga utvecklingen kan vara den låga utbildningsnivån bland kommuninvånarna. Extra satsningar måste göras på, exempelvis, kurser i nyföretagande.


Jag föreslår därför att:

a. Kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda förutsättningarna för "Medborgarbudget" i Ronneby kommun.

b. Kommunstyrelsen utvärderar den förda näringslivspolitiken.


Sune Håkansson
Ronnebypartiet

--------------------------------------------------------------------------------   

INSÄNDARE 18-08-30                                                                                                                                              UPP 
Läxfri skola - En jämställdhetsfråga!
Den psykiska pressen ökar lavinartat i våra grundskolor. Lärare slår larm om att tiden inte räcker till. Jag vill ta tag i detta genom att värna om om fritiden och ett nytt sätt att arbeta.

Familjeförhållanden kan se olika ut i olika familjer. Vissa elever har högt utbildade föräldrar och andra har lågutbildade, vissa har två föräldrar, andra har ensamstående, vissa har kanske två familjer och andra ingen vuxen alls större delen av sin vakna tid till att hjälpa till med läxor. Samtidigt har barn behov av att vara just barn.
Att äga rätten till en psykisk och fysisk återhämtning, hormoner som rusar i tonårskroppen och kanske bara att orka vara vaken kan vara en utmaning.

Att vara barn till ensamstående, heltidsarbetande, lågutbildade, skiljer sig från att vara barn till högutbildade deltidsarbetande kärnfamiljer… konstellationerna är lika många som det finns stjärnor på himmelen.

Därför vill vi ge en likvärdig, trygg utbildning för alla, särskilt för barn i grundskolan och erbjuda läxhjälp, Minst en timme, två dagar i veckan. - Där en utbildad pedagog hjälper eleven att förstå uppgiften och hjälpa eleven med det som missats i veckan som gått.
Föräldrars okunskap, eller brist på engagemang, skall inte behöva gå i arv till barnen, alla skall ha samma förutsättningar i grundskolan!

Vet ni hur det påverkar ett barn att Aldrig kunna svara på en fråga? Att alltid ha gjort sin läxa? att alltid ha underpresterat på proven?
- Vet ni hur det påverkar en förälder, att veta att man inte har resurser att kunna hjälpa sitt barn? - Att behöva springa från jobbet för att hämta sitt barn på fritids? Att bränna den sista maten, när man försöker hjälpa sitt barn med en läxa som ingen förstår? Frustrationen och ovänskapen när ingen lyckas och tårarna i soffan när man skrikit GOD NATT! Med en mage som kurrar för att maten inte gick att äta.
Den som ALLTID drabbas är barnet. - Hoppas ingen ser mig, Hoppas frågan aldrig kommer till mig.
-Jag kan inget, jag är kass.
Hormonet kortisol Ökar och det leder till viktuppgång. Man får svårt att sova och blir lätt sjuk, trött på morgonen, men pigg på kvällen… den onda spiralen är i rullning.

Läraren, pedagogen, - vår hjälte.
Knappast något yrke är i dag så underskattat som en skicklig pedagog.
-”Alla kan vara lärande, men få kan vara lärare”
Att leva som man lär och samtidigt orka vara människa, maka, förälder. Många lärare drabbas av utmattning och tror att läxor är ett krav för eleven skall klara framtida studier, och ser det därför som ett måste att ge läxor. Detta sätter press på läraren att planera, genomföra och rätta, samt noggrant följa upp, de läxor som ges.
Detta är inte helt förankrat med modern tvärvetenskap.
- Att lärare istället skall, vilket är lärarens huvuduppgiftistället ägna sig åt undervisning och lärande, Inte planering rättning, uppföljning, -påminna om böcker hem och tillbaka från skolan, Rättning och dokumentation därav.
Detta frgör även tid till återhämtning för läraren, och motverka utbrändhet.

Rektorns roll – En vägvisare
I dag är det upp till Rektorn i respektive skola att avgöra om läxor skall tillåtas eller inte: denna rektor behöver stöd i beslutet vilket vi politiker bör stötta hen i.
I många samtal med elever har jag uppfattat att eleverna är nöjda med sin skolgång och att det är pressen av läxor som tynger mest…. Till o med uttryckligen som knäckande, och om vi som vuxna skulle ha ett arbetsmiljöproblem där vi efter dom resurser vi har till hands inte skulle klara uppgiften, så skulle vi vänt oss till arbetsmiljöombudet eller avslutat vår anställning. Elever har inte detta val!
Därför vill jag kunna ge som direktiv till samtliga rektorer, att endast i nödfall, och i så fall p.g.a. förlorad undervisning, tillåta läxor. Och detta med handledning av pedagogiskt utbildad personal. Räknesätt, tankesätt och problemlösning, skiljer sig ju en hel del från hur pedagogiken såg ut förr.
Inte förrän detta är gjort kan vi ha en ”Likvärdig utbildning”


Stefan Jönsson

Ronnebypartiet

-------------------------------------------------------------------------------- 


Insändare 18-05-21                                                                                 UPP
För en kommun i balans
Landsbygdsriksdagen 2018 (https://helasverige.se) i Örnsköldsvik har precis avslutats under temat ” För ett land i balans”. Eftersom det är valår besöktes landsbygdsriksdagen av alla partiledarna utom KD:s, som inte tycks bry sig om landsbygden.
Annat var det i Ronneby 2012 då endast Centerns partiledare Annie Lööf deltog. Det var ju 2 år till valet 2014 och det var inte så viktigt att visa upp sitt deltagande annat än med diverse andra partirepresentanter, men i år …

Råder det någon balans i Ronneby kommun mellan stad och landsbygd? - Nej!
Nu senast tvingas kanske elever att byta skola för att det saknas lärare för 5-6:orna i Backaryd. Är lärarna anställda på speciell skola eller i kommunen? Är det inte billigare att en lärare åker till Backaryd än att skolbarnen skall bussas och inhysas på en annan skola?

Vad betyder det att det finns en levande landsbygd i Ronneby kommun?
Det tycks inte finnas några ambitioner på att vi i Ronneby ska ha en kommun i balans. Många besvikna landsbygdsbor väljer att lägga sina partisympatier på Sverigedemokraterna. Inte för att de verkar ha en tydligare landsbygdspolitik eller är belastade av för många s. k. nysvenskar, utan snarare som ett missnöje över att man blivit åsidosatt då det gäller att även satsa på landsbygdsborna levnadsvillkor.

Är det inte meningen att hela kommunen ska leva.
Våra skattepengar bekostar ju satsningar i staden Ronneby med alla dess ombyggnader av gator och torg och hanteringen i kommunhuset. Det sistnämnda skulle vara helt okej om det inte gjorts dåliga rekryteringar på chefsposter, som sedan blivit utköpta då de brustit i sin tjänsteutövning p.g.a. bristande kompetens. Då hade det varit bättre att skaffa ett bättre underlag inför rekryteringarna eftersom detta dessutom har skett flera gånger. Även landsbygdsbornas skattepengar har fått bekosta dessa misstag.

Ska landsbygden finnas till för alla att vistas i och att plocka bär och svamp i, måste vi som bor här och håller landskapet levande, också få känna att vi får tillbaka en del av den skatt vi betalar i form av satsningar på bl.a. kommunikationer och skolor.

Det måste till en ny landsbygdspolitik kom man fram till i Örnsköldsvik.

Ska bli spännande och se vad som sker 2019 och framåt.

Peter Lindström
Ronnebypartiet

-------------------------------------------------------------------------------- 

MOTION till Ronneby kommunfullmäktige 18-07-22                                                      UPP


Dags för boendegaranti

I Ronneby kommun har det aldrig funnits så många äldre. Vi har aldrig haft så få platser på särskilt boende. Vi har aldrig haft så kort kö. Kommunen har aldrig betalat så lite i betalningsansvar till landstinget, vilket vi får göra om kommunen inte klarar av att ta hem sina sjuka från sjukhuset i tid.

Förklaringarna är flera. Våra äldre är friskare. Det synes till och med vara så att antalet dementa inte ökar längre. De äldres bostäder har blivit bättre. Hemtjänsten kommer vid behov även på natten. Satsningen på Trygg hemgång blev en fullträff. Övriga åtgärder i i förebyggande syfte, exempelvis sjukgymnastik, gör nytta.

En viktig del är kommunens trygghetsboenden. Inom kort kan kommunen erbjuda trygghetsboende även i Kallinge.

Mitt intryck är att våra äldre helst vill bo i ett helt ordinärt boende. Trygghetsboendena är det näst bästa alternativet. I sista hand kommer det särskilda boendet, eller Vård- och omsorgsboende som det numera heter.

Eringsboda före detta församling är ett exempel. Här finns 16 personer över 90 år. En enda av dessa bor på trygghetsboende. Sex personer bor i hyreslägenhet. Nio bor kvar i villan! Möjligen skall en person på demensboende räknas till bygden.

De äldre känner en extra trygghet, om de vet att hjälp finns, om och när den behövs. Valfriheten är värdefull. Man vill helst inte bli bedömd.

I flera kommuner inför man därför en så kallad boendegaranti. Har man nått en given ålder, så skall man garanteras plats, när man så vill. Kommunen skall inte bedöma behovet.

I Tingsryd inför man nu denna garanti, för personer 90 år fyllda. Garantin gäller för särskilt boende. I andra kommuner gäller garantin för trygghetsboende, då oftast vid en lägre ålder.

Måhända kan byggnation i kommunal regi vara den bästa lösningen för många. Det förunderliga är att Ronnebyhus måste räkna med en ränta på kringsvid sju procent. I kommunala kalkyler är räntan ungefär två procent.

Jag föreslår:
att Ronneby kommun inför en boendegaranti till trygghetsboende för personer, som fyllt 85 år.


Ronneby 2018-07-22

Sune Håkansson
Ronnebypartiet

-------------------------------------------------------------------------------- 


MOTION till Ronneby Kommunfullmäktige 18-05-01                                                                         UPP


Angående ägande av äldreboende m.m.

För ett antal år sedan överfördes en del fastigheter från kommunen till det av kommunen ägda AB Ronnebyhus.

Idag märker vi att det inte alltid är optimalt att kommunen äger via sitt aktiebolag. Dels synes det ta längre tid att fatta beslut, detta då avtal mellan exempelvis Äldreförvaltningen och Ronnebyhus skall godkännas av kommunfullmäktige. Dels måste Ronnebyhus tillämpa ett högre avkastningskrav än vad kommunen gör.

Ronnebyhus har i nuläget ett avkastningskrav på fyra procent PLUS en riskpremie på lägst två procent, summa lägst sex procent.

Kommunens avkastningskrav är internräntan, under senare år lägre än två procent.
Därav följer att det för en förvaltning, eller en nämnd, inte är ointressant vem, som är ägare till en fastighet.

Jag föreslår:
att det görs en utvärdering av att kommunen äger verksamhetslokaler via ett kommunalt bolag.


Ronneby 2018-05-01
Sune Håkansson
Ronnebypartiet

-------------------------------------------------------------------------------- 


2020

2030

2040

2070

Olofström

13 410

13 343

13 228

13 800

Karlskrona

66 852

68 480

69 741

76 000

Ronneby

29 640

29 347

28 599

28 550

Karlshamn

32 630

33 869

34 621

37 700

Sölvesborg

17 493

17 848

18 572

20 300

1950

1999

2009

2015

2019

Backaryd

1940

1273

1186

1151

1183

Bräkne-Hoby

4182

3339

3186

3077

3118

Edestad

793

642

649

635

635

Eringsboda

1597

766

707

616

639

Förkärla

475

290

276

274

265

Hjortsberga

1031

1140

1108

1071

1032

Listerby

1673

1738

1951

1909

2032

Ronneby

16140

19113

18973

19572

20287

Öljehult

1059

477

377

349

387

Kommunen

28890

28778

28402

28697

29633


2019

2020

Karlshamn

44

-27

Karlskrona

34

-13

Olofström

34

1

Ronneby

49

-19

Sölvesborg

-12

-36